ns 7700
Om de snelheid op de lokaalspoorlijnen te verhogen naar 50 km/u had de HSM sterkere tenderlocomotieven nodig dan de bestaande twee-assige Ezeltjes. Bij Werkspoor werden acht drie-assige locomotieven, vergelijkbaar met de vier van de Haarlem-Zandvoort Spoorweg Maatschappij overgenomen locomotieven 1001-1004, besteld. Deze werden in 1905 en 1906 aansluitend met de nummers 1005-1012 in dienst gesteld. Spoedig werden bij Werkspoor twee vervolgbestellingen geplaatst, die in 1908 en 1909 als 1013-1018 en 1019-1022 in dienst werden gesteld. In 1912 werd een door Henschel gebouwde vervolgserie 1023-1034 in dienst gesteld, waarna in 1913 een weer door Werkspoor geleverd serie volgde als 1035-1043. Tenslotte bouwde Schwartzkopff in 1914 de laatste vervolgserie die als 1044-1048 in dienst werd gesteld.
Bij de samenvoeging van het materieelpark van de HSM en de SS in 1921 kregen de locomotieven van deze serie de NS-nummers 7701-7744. Doordat deze veel op de Haarlemmermeerspoorlijnen werden gebruikt, kregen ze door het personeel de bijnaam 'Haarlemmermeertjes'. Maar de serie werd ook gebruikt om in Overijssel de serie 6700 op de GOLS-lijnen te vervangen. Verder werden de 7700'en ook tussen Dieren - Apeldoorn en Apeldoorn - Zwolle ingezet. Nadat hier na 1928 ook de series 5000, 5300 en7000 kwamen te rijden, werd de serie 7700 steeds meer naar rangeerdiensten verdreven of werkloos opgeborgen.
Sinds 1931-1933 werden de 7737-7744, ingericht voor het rijden met trammaterieel en voorzien van tram-stoot- en trekwerk, ingezet op de tramlijn tussen Alkmaar en Bergen.
Gedurende de Tweede Wereldoorlog, waarbij de diesellocomotoren wegens brandstofschaarste uit dienst werden genomen, keerden de opgeborgen 7700'en weer terug in dienst. Na de oorlog werden de 7700'en tussen 1945 en 1955 buiten dienst gesteld.